Bro over Folehaven anlægsloft nyhed

Broen og badestranden anlægges, imens Kulbaneparken lægges i skuffen

Broen over Folehaven, badestranden i Valbyparken og Områdefornyelsen i Folehavekvarteret fortsætter som planlagt, mens anlægget af Kulbaneparken, Herman Bangs Plads og cykelparkering ved Valby station bliver udskudt pga. anlægsloftet.

Mandag forhandlede budgetparterne på rådhuset færdigt om, hvilke projekter i København der skal udskydes fordi Københavns Kommune ellers vil overskride anlægsloftet i 2019.

Badestrand i Valbyparken, bro over Folehaven og Områdefornyelsen i Folehavekvarteret fortsætter

Med den aftale, budgetparterne nu har landet, er der reddet mange projekter i Valby. Vi glæder os over at følgende projekter stadig bliver gennemført planmæssigt:

  • Badestranden i Valbyparken har modtaget fondsmidler fra R98, og anlægget af stranden skal derfor begynde i 2019, ellers bortfalder fondsmidlerne
  • Broen over Folehaven, som er en cykel- og gangbro ved Holbækmotorvejens afslutning, fuldstændig klar til at gå i anlæg
  • Områdefornyelsen Folehavekvarteret, hvor kvarterplanen netop er blevet godkendt, og der bliver lagt sidste hånd på en udviklingsplan for hele området

Herman Bangs Plads, cykelparkering ved Valby st. og Kulbaneparken udsat

Følgende større projekter i Valby bliver udsat pga. anlægsloftet:

Især ærgrer vi os over, at det længe ventede og meget nødvendige anlæg af Kulbaneparken i et overset hjørne af Valby bliver udsat.

Et hårdt tilbageslag for Kulbanekvarteret

Den bemandede legeplads i Kulbaneparken var første etape af parkens udvikling, hvor alle de tekniske installationer til fremtidige projekter skulle anlægges.

Kulbaneparken skal anlægges i det socialt svageste område i Valby, der har ventet i årtier på et løft. Det er et område, hvor tilliden til kommunen er lille, men hvor Områdefornyelsen i Kulbanekvarteret nu har oparbejdet en følelse af, at det kan lykkes at vende udviklingen i kvarteret.

Vi vil arbejde hårdt for, at projekterne i Kulbanekvarteret så hurtigt som muligt bliver sat i gang igen, så snart der er plads på Københavns Kommunes budget.

En halv milliard skulle spares væk

Anlægsloftet er resultatet af en aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, der sætter et loft over, hvor mange penge kommunerne årligt må bruge på anlæg.

Da kommunen fik anlægstallene for 2019, blev det hurtigt klart, at mange planlagte projekter måtte udskydes – over en halv milliard kroner skulle findes på budgettet.

Derfor har der været en forhandling mellem budgetparterne på rådhuset om hvilke vedtagne projekter, der skal gennemføres i 2019, og hvilke, der skal udskydes.

Vi har forståelse for, at det er en alvorlig sag for Københavns Kommune at overskride anlægsloftet, og at beslutningerne har været hårde, men nødvendige.

I de sidste budgetforhandlinger er der vedtaget mange projekter i Valby, så vi var bekymrede for hvor hårdt anlægsloftet ville ramme vores bydel, især om den planlagte bro over Folehaven ville klare skærene.

Læs mere om anlægsloftet her:

 

3 replies
  1. Helle Mørch
    Helle Mørch siger:

    Det er fuldstændig vanvittigt at ikke priotere det svageste område i Valby og få anslaget kulbaneparken.

    Svar
  2. Grethe zinck
    Grethe zinck siger:

    Det er hen i vejret at anlægge badestrande i Valbyparken.
    Trafikken vil stige samtidig med forurening både fra biler og mennesker, der behandler naturen elendigt.
    Jeg ved at mange synes, at det vil være pH så dejligt. Men nej skån nu den natur, vi har. Rør ikke ved den. Man kan både gå tur ved vandet og nyde vejret, som det er nu.
    Brug dog pengene på kulbaneprojektet. Det trænger og kan gøre folk glade

    Svar
  3. Bodil Witvliet
    Bodil Witvliet siger:

    Så godt med en cykel- og gangbro over motorvejen! Det er virkelig nødvendigt.

    Kulbaneparken trænger også virkelig meget.
    Forslag: Kunne man ikke søge RH98 om at måtte udskyde påbegyndelsen af badestranden til 2020, så man i stedet kan gøre noget ved Kulbanekvarteret??? Måske fonden kan gøre en undtagelse pga. anlægsloftet?

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *