Fire veje i Valby får en tiltrængt renovering i 2024

Helhedsgenopretningen af Københavns mest slidte veje fortsætter – i 2024 går der i Valby projekter i jorden på Carl Jacobsens Vej, Trekronergade, Roskildevej og to strækninger af Vigerslevvej.

I alt fire strækninger skal helhedsgenoprettes i Valby i 2024:

  • Carl Jacobsens Vej
  • Trekronergade (delstrækning)
  • Roskildevej (delstrækning)
  • Vigerslevvej (to delstrækninger)

En helhedsgenopretning er en renovering fra facade til facade. Der genoprettes 1:1, med udbedring af skader på belægning, fortove mm.

Arbejdet inkluderer at:

  • Den eksisterende asfalt fjernes, og bunden af vejen genoprettes, der hvor det er påkrævet
  • Vejbrønde og stikledninger renoveres, så vejen kan afvandes tilfredsstillende
  • Der rettes kantsten og fortove
  • Der, hvor der er behov, korrigeres hældningen på fortove, så vandet ledes væk fra husfacaderne

Københavns Kommune sætter hvert år en række helhedsgenopretninger i gang, og vejstrækningerne prioriteres i forhold til graden af nedslidning.

Der er ikke budget eller mandat til f.eks. at begrønne, nedlægge parkeringspladser eller tilføje cykelstier i forbindelse med genopretningerne.

Carl Jacobsens Vej og Trekronergade Syd

Forvaltningen forventer at arbejdet på Carl Jacobsens Vej og den sydlige del af Trekronergade udføres fra februar – december 2024.

På Trekronergade er det stykket fra Carl Jacobsens Vej ned mod Ny Ellebjerg Station, der får en tiltrængt renovering.

Det øvrige Trekronergade står også overfor en forvandling i 2024, der både inkluderer skybrudssikring, sikker skolevejsprojekt og helhedsgenopretning. Det kan du læse mere om her:

Vi har opfordret forvaltningen til at koordinere anlægsprojektet med Metroselskabet, der skal anlægge den nordlige stationsforplads i 2024. Det kan du læse mere om her:

Roskildevej fra kommunegrænsen til Peter Bangs Vej

På Roskildevej er turen kommet til det sidste stykke fra kommunegrænsen til Peter Bangs Vej.

Vi har opfordret forvaltningen til at koordinere med omlægningen af ejendomsmæglerkrydset, da det vil have betydning for svingbanen fra Roskildevej ned ad Valby Langgade. I fremtiden vil smutvejen ende blindt ved krydset Valby Langgade/Vigerslevvej /Ålholmvej.

Forvaltningen er i dialog med Movia og ØKF omkring stoppestederne på strækket af Roskildevej, der måske skal have tilpasset størrelsesforhold.

Vigerslevvej-projekt i spæd opstart

På Vigerslevvej er to strækninger udset til en helhedsrenovering: Fra Valby Langgade til Hansstedvej og fra Højsagervej til Kulbanevej.

Projekteringen af renoveringen på to strækninger er først lige gået i gang, men her vil det være vigtigt hvordan trafikken dirigeres hvis vejen skal lukkes i forbindelse med helhedsrenoveringen.

Vi informerer løbende om vejarbejdet

Vi er i løbende dialog med Københavns Kommune om genopretningerne, og fortæller mere om de enkelte projekter efterhånden som vi modtager tidsplaner for Teknik- og Miljøforvaltningens arbejde.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for at modtage opdateringer i din indbakke om Valbys udvikling 3-4 gange om måneden:

Teknik- og Miljøforvaltningen orienterer også de nærmeste naboer direkte inden arbejdet går i gang.

1 svar
  1. Michael Rinder
    Michael Rinder siger:

    Vedrørende renoveringen af Roskildevej fra kommunegrænsen til Peter Bangsvej, så bør særligt reguleringen af den sydgående cykelbane fra Peter Bangsvej til krydsning af Roskildevej mod Valby Langgade gentænkes. Forvaltningen har (heldigvis) allerede blændet det ene signal for cyklister umiddelbart inden krydsning af Roskildevej, hvilket formentlig er sket fordi det kunne lede cyklister til at tro, at Roskildevej kunne krydses for grønt – jeg har personligt stoppet cyklist, der var ved at køre ud i krydset i (god) tro. Det andet lys for cyklister, der står før krydningen af svingbanen for biler fra Peter Bangsvej til Roskildevej er også problematisk. Når der er grønt for cyklister, så er der også grønt for gående i det fodgængerflet som cyklisterne først skal krydse. Det er ikke logisk og leder også til farlige situationer. Endeligt skal størstedelen af de cyklister, der vælger at krydse Roskildevej i sydgående retning, videre ad Engdraget, hvilket pt. leder til, at en meget stor del af cyklisterne på den sydlige del af Roskildevej mellem Valby Langgade og Engdraget vælger at køre på fortovet eller på cykelstien modsat kørselsretningen. Det er ikke lovligt, men det er effekten af den nuværende indretning af krydset. Der opleves også mange farlige situationer med biler i svingbanen fra Roskildevej til Peter Bangsvej. I det hele taget er krydset på trods af renoveringen i 2022 ikke god. Krydset er en barriere for de bløde trafikanter ved Hellas, Vigerslevparken og Damhussøen, og bør generelt gentænkes i forbindelse med renoveringen af Roskildevej – særligt, hvis der alligevel skal ske ændringer som følge af lukningen af Valby Langgade ved Ejendomsmæglerkrydset. Det har formentlig lange udsigter med en tunnel under Roskildevej, så kunne der nu (med færre midler) skabes en korridor for de bløde trafikanter direkte mellem Peter Bangsvej og Engdraget – eller mellem Damhussøen og Vigerslevparken?

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *