Tidsbegrænset P-zone Forfatterkvarteret Valby nyhed

Udvidelse af Valbys parkeringszoner kan være på vej

Forvaltningen er begyndt at undersøge, om de eksisterende parkeringszoner i København skal udvides – vi har netop indsendt vores kommentarer, hvor vi peger på de fortsatte parkeringsproblemer i randzonerne.

Teknik- og Miljøforvaltningen har fået til opgave at undersøge mulighederne for at udvide parkeringszonerne i byen, for at komme med et forslag til konkrete udvidelser til de kommende budgetforhandlinger om kommunens budget 2022.

Derfor har de henvendt sig til os for kommentarer, som vi netop har indsendt, på baggrund af dialog med boligforeninger i de områder, der har erfaring med zonerne.

Kommentaren blev behandlet og vedtaget på det seneste møde i lokaludvalget den 8. juni.

Stadig store problemer i randzonerne

Vi har siden oprettelsen af den gule parkeringszone i 2017 været opmærksom på problematikken randzoner, hvor ekstern parkering bliver presset ud, når der oprettes en parkeringszone.

Imens indførelsen af p-zoner i nogle områder har ført til, at beboere nemmere kan finde plads, har de også flyttet problemer med eksterne, der parkerer gratis, ud i områder, der grænser lige op til de nye zoner.

Vi får løbende henvendelser fra beboere i forskellige områder, hvor parkering, og især ekstern parkering, opfattes som et problem.

Det gør sig gældende lige udenfor den gule zone, og op af nye byudviklingsområder, f.eks. Grønttorvet. Flere af disse steder er der oprettet enten 3-timers zoner eller private parkeringsordninger.

Se på parkering samlet for større områder

Vi ser det som positivt, at muligheden for at oprette private parkeringsordninger i områder med private fællesveje er blevet mere benyttet, og det kan være en mulighed flere steder i Valby.

Overordnet set ønsker vi, at forvaltningen ser på parkering samlet for større områder, så problemet med ekstern parkering ikke bare skubbes videre ud til andre områder.

Tre områder tælles

I forbindelse med undersøgelsen foretager forvaltningen parkeringstællinger i 16 områder i København, heraf 3 i Valby:

P-tælling Valby tælleområder

Tælleområder i Valby markeret med gult

Det sker for at få viden om parkeringsbelægning i flere områder, hvor der opleves udfordringer med parkering, men som der ikke er data fra.

Forvaltningen foretager desuden yderligere analyse af relevante data fra de forskellige områder i randzonerne til de nuværende parkeringszoner. Det sker for at kunne foretage trafikale vurderinger af hvor, parkeringszoner kan forventes at have (bedst) effekt.

Det er disse trafikale vurderinger, der skal ligge til grund for oplægget til de kommende budgetforhandlinger.

Vi har i forbindelse med henvendelsen fra forvaltningen spurgt ud i nogle af de områder, vi løbende modtager henvendelser fra. Se deres svar i behandlingspunktet fra vores senest møde i lokaludvalget:

Vi ser frem til resultatet af undersøgelsen, som vi formidler videre når vi får mulighed for det.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for løbende at modtage nyt om udviklingen i Valby:

6 replies
  1. Glenn
    Glenn siger:

    Der er kun et problem med den gule p-zone, det er prisen, vi betaler i forvejen grøn afgift af vores biler, men den straf får man då igen når man skal parkere, en bil fylder nu engang hvad en bil fylder store som små, de fylde det samme og der bliver ikke plads til flere biler.
    Gul zone i Valby blev lavet for at skaffe p-pladser og for at få pendlere til at betale for at holde i området, hvem hvem er taget som gidsel, det er dem der bor i gul zone, og prisen på parkering går kun en vej og det er op, det er tæt på en skandale den måde El og Morten kabell fik dette trukket ned over hovedet på os borgere, det er en skat/afgift af noget man allerede betaler for – svinestreg er hvad det er

    Svar
  2. Bettina
    Bettina siger:

    Jeg ser gerne at hele Valby Langgade, bliver betalingsparkering. Vi er svært presset af den gule zone, samt den røde by og den hvide by, har lavet privat parkering. Ligeså har Københavns Kommune lavet betalingsparkering i Akacie parken, hvilket betyder, som borger på Valby Langgade, at parkering tit foretages i Hvidovre, Frederiksberg eller lignende. Det er svært håbløst, at man skal gå op til 3 til 5 km, for at parkere sin bil. Der i vores tilfælde er nødvendig da jeg er kroniker

    Svar
  3. Frank
    Frank siger:

    Vi bor på Kjeldsgårdsvej, hvilket desværre er på den forkerte side ift. den gule zone. Dette betyder for os, at alle parkerer gratis i vores område (der er 3 timers gratis parkering), hvorfor der aldrig er parkeringspladser til os beboere. Alle ovre fra Hotel & Restaurantskolen parkerer ved os, og går så over og sætter deres p-skive hver 3 time.
    Så det er desværre en katastrofe for os beboere, at der ikke er indført gul zone i området fra Vigerslev Alle og ned mod Sjælør, da “gratister” tager vores beboerpladser.
    DET SKAL DER VIRKELIG GØRES NOGET VED!!!

    Svar
    • Bent
      Bent siger:

      Gør som Frederiksberg.

      Frederiksberg. Parkeringen skal i stedet registreres digitalt via parkerings-apps eller parkeringsautomater, og p-skiven skal kun i brug på steder med tidsbegrænset parkering.

      ”Der vil stadig være to timers gratis parkering på Frederiksberg, men det er ikke længere muligt at stille p-skiven flere gange for at undgå betaling. Det vil give flere ledige parkeringspladser til byens borgere og andre, der har ærinde i byen”, siger borgmester Simon Aggesen (C).

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *