Nyt Bynet december 2019

Hvordan synes du busserne kører i Valby?

Vi samler nu op på Valbys erfaringer med Nyt Bynet 2019, for at sende dem samlet ind til Movias evaluering til foråret.

I oktober fik 33 busser i København nye ruter, som følge af at Metro Cityringen åbnede. I Valby betød det ændringer for centrale buslinjer som 1A, 26, 18 og 4A.

For nogle områder i Valby betød ændringerne en øget betjening med A-busser, imens det f.eks. for beboerne på Vigerslev Allé betød, at de mistede betjening af A-bussen.

Overordnet en forringelse for Valbys borgere

Vi blev i sin tid hørt om ændringerne, og i vores svar lagde vi især vægt på, hvad vi anser for to store forringelser for Valbys borgere:

  • Færre afgange på linje 26, der fungerer som en direkte buslinje fra Valby Langgade til Indre By
  • Omlægningen af linje 1A, så Vigerslev Allé ikke længere har betjening af en A-bus

Du kan læse mere og se vores høringssvar lige her:

Vi bad også så sent som i maj Movia om at udskyde omlægningen af 1A, da vi forudså store trafikale problemer på Vigerslevvej som følge af den nye rute.

Det kan du læse mere om her:

Hvordan fungerer de nye busruter for dig?

Til foråret skal Movia evaluere de nye ruter, og hvordan de fungerer for passagererne i dagligdagen.

Vi vil derfor gerne høre om dine erfaringer med de nye busruter, gode som dårlige, så vi kan lave en samlet henvendelse til Movia med erfaringer fra Valby.

Skriv en kommentar her på hjemmesiden eller send os en mail på valbylokaludvalg@okf.kk.dk.

Vi vil gerne høre fra dig senest onsdag den 15. januar:

31 svar
  1. Inge Meagher
    Inge Meagher siger:

    Jeg synes det er en skændsel med den nye 1A. Vi savner den rigtig mange steder hvor den plejede at køre. Jeg brugte 1A flere gange om ugen til og fra Kongens Nytorv, nu skal jeg skifte mellem s-tog og metro. Jeg er pensionist og må ikke køre med DSB mellem 15 – 17 om hverdagen.
    Endvidere er det meget dårligt vi ingen natbus har mere ud ad Vigerslev Allè.
    Linie 18 – dens frekvens er for sparsom og den kører som vinden blæser.
    20 mins kørsel er ikke en bybus værdig.
    For flere inputs: Bevar 1A s Facebook side….. Check den ud, det er der vi får afløb for vores frustrationer.
    Inge Meagher

    Svar
  2. Jørgen Overbye
    Jørgen Overbye siger:

    Hej med jer

    Vi bor på Kirkevænget i Valby og der er virkelig sket en væsentlig forringelse efter omlægning af 8A til linie 18, der er ofte 20 minutter mellem busserne og ofte kommer den lovede bus ikke !

    Det virker som om man har glemt det centrale Valby hvor der ikke er en metro lige i nærheden.

    Linie 26 har også meget lang tid mellem sig, så vi kan godt forstå hvis der vælges andre muligheder end bus.

    Svar
  3. Peter Hartvig Andersen
    Peter Hartvig Andersen siger:

    Vi bor på Langagervej ud til Vigerslev alle og skal nu køre med bus 10 i stedet for den tidligere bus 1A. Vi har tidligere brugt bus 1A til og fra arbejde begge to, men nu skal vi skifte to gange mere og bus 10 er så tit væsentligt forsinket, at vi ikke kan stole på den, da vi risikere at komme for sent. Nu bliver vi nødt til at tage bilen i stedet, selvom vi flyttede til Valby/Vigerslev kvarteret netop pga. de gode offentlige transportmuligheder.

    Svar
  4. Søren Skovsø Nielsen
    Søren Skovsø Nielsen siger:

    Jul – Helligdage og myldretid, giver normalt forsinkelser…
    Men efter busændringerne, er den helt gal i Valby-Vigerslev Alle’
    Busruternes længde fra f.eks. Valby st. ad kringlede veje, videre gennem
    det travle København må da give forsinkelser!
    Bus linje 23 f.eks. Valby-Klampenborg!
    Klip dog den snor over på midten! Vupti -luft i køreplanen!
    Men ellers positiv

    Svar
  5. Hadi
    Hadi siger:

    Omlægning af bus 1a har ødelagt mine muligheder for brug af offentlig trafik
    Jeg har valgt at bruge bilen fremfor offentlig trafik

    Svar
  6. Britta
    Britta siger:

    Jeg syntes overhovedet ikke det er rimeligt at 1a og 10 er byttet her i valby

    I den forbindelse er busforbindelse vi havde med 1a som bare fungerede fjernet og erstattet med noget som er markant forringet
    Det tager meget længere tid med 10eren at komme frem eller også SKAL man skifte Flere gange undervejs for at komme ind til byen nu. Hvor er det dog blevet besværligt for ældre og svagtseende Dem havde movia nok ikke lige tænkt på !!!! Eller bare os andre der bare gerne ville have een bus der faktisk kørte udenom det hele og hurtigt Tak for det
    Den tog i så lige fra os. Men som i selv roste til skyerne i februar 2018 at 28000 passagerer jo ikk kunne tage fejl og jo blev kørt glædeligt fra a til b af netop 1a hver dag. Så hvorfor fjerne en succes ??????
    Selvom der kom en cityring Den bruger vi jo ikke alle med glæde vel Nej tak vi vil bare gerne bede pænt om 1 a tilbage til gammel rute. Ja tak til det

    Svar
  7. Inge Harrell
    Inge Harrell siger:

    Jeg er meget tilfreds med de nye busplaner. Er meget tilfreds med at bus 1a nu kører i Folehaven.
    Jeg har dog et forslag til ændring af ruten. Det ville være en stor forbedring, hvis bussen kørte ned til Ny Ellebjerg Station, da der er ret langt at gå fra Gl. Køgelandevej og ned til stationen. Det samme gælder for bus 4a

    Svar
  8. Anni Nielsen
    Anni Nielsen siger:

    Det er så ringe med 1A
    Har altid taget 1A inde fra Kgs. Nytorv. Det var dejligt nemt sent om aften.
    Var jeg i indre by så var det metro fra Nørreport til Kgs. Nytorv fra Amager
    Til Kgs. Nytorv. Altid kunne man regne med 1A dejlig at den også kørte om natten. Savner den. Det er en ommer.??

    Svar
  9. Kenneth Jarnit
    Kenneth Jarnit siger:

    Bemærkning 1: Omlægningen af linje 4.A til linje 18, har (om morgenen) betydet halvt så mange afgange fra stoppestedet Valby Station ved broen med retning mod Sjælør Boulevard, hvor mange skolebørn skal i skole (Sankt Annæ Gymnasium). Der kører ganske vist også nu en linje 18 fra stoppestedet ved Lyshøjsgaardsvej, men børnene kan jo ikke både stå på broen og ved lyshøjsgaardsvej, og derfor opleves der bare betydeligt færre busser. En klage til MOVIA gav anledning til en påstand fra MOVIAS side om at der jo er det samme antal linje 18 busser på gaden, som man havde med linje 4A. Men den påstand giver jo ingen mening, når der de facto er tale om at busserne benytter forskellige stoppesteder. I forvejen var busserne vanvittigt proppede oppe på broen. Bemærkning 2: Der ses også at være et problem med sjældnere busser i den modsatte retning, og det er ikke sjældent at man må vente 20 minutter på en 18’er ved 1730-tiden om eftermiddagen skal tilbage mod Valby Station igen.

    Svar
  10. Anna Joensen
    Anna Joensen siger:

    Vi vil have at rute 10 eller rute 1A kører fra Folehaven direkte til Rådhuspladsen. Uden at man skal skifte transport. Vi bor på Urtehaven, ved Folehaven og vi er utilfreds med bus ændringer. Før i tiden vi kunne komme med linie 10 til Rådhuspladsen, uden skift, men det kan man ikke længere. Børnene kan ikke tage bussen alene, for det er forvirrende.

    Svar
  11. Jane Vallentin
    Jane Vallentin siger:

    Jeg bor ved Vigerslev Alle, og her er busforbindelserne både mod Hvidovre Hospital og Kbh City i den grad blevet forringet. Bussen mod Sydhavnen er også forringet og samtidig er de nye busser (18) forsynet med færre sæder og de er stort set altid overfyldte, fordi de også kører med færre afgange. Selv har jeg ingen glæde af den nye Cityring, så for mit vedkommende er det blevet meget mere omstændigt at køre med busserne. Hvis vi så endda kunne se frem til en metro omkring Toftegårds Plads, så kunne det da være, at nogle af busændringerne ville være mere acceptable.

    Svar
  12. Paulo Thrige
    Paulo Thrige siger:

    Omlægningen og fjernelse af A-busserne er en forkert beslutning. 1A skal tilbage på den oprindelige rute. Som den er i dag, så er folk flygtet over i biler eller har fået markant længere og mere bøvlet transport.

    Svar
  13. Anna Madsen
    Anna Madsen siger:

    Som bruger af den nye 4A til Friheden, har jeg ikke oplevet de store ændringer, men jeg har dog voldsomt ondt af dem der skal med nr 18 ned ad Sjælør Boulevard. Med to gymnasier på ruten forstår jeg ikke at man har skiftet A-bussen ud ??‍♀️
    Omlægning af 1A til 10’eren forstår jeg virkelig ikke! Som busserne kører nu, så er der ingen direkte bus rute til indre by, og det er virkelig ærgerligt! Hvorfor ikke lade 1A består og indsætte en anden A-rute til at betjene Folehaven? Det føles desværre som om Valby er blevet totalt tilsidesat i omlægningen og at man har glemt at vi ikke har nogen metro. At Valby station så også får lov at forfalde uden ordenligt elevator/rulletrappe og at forbindelser bliver omlagt ned til Ny Ellebjerg, det er en anden snak ?

    Svar
  14. Michael
    Michael siger:

    Vi er yderst tilfredse med omlægningen af linjerne i folehaven vi føler os ikke længere som udkants Valby med dårlige forbindelser rundt i byen , synes simpelhen ikke man kan klage over man skal skifte bus fra at komme fra a til b ,Glæd jer istedet over vi er en mere samlet bydel nu og der findes mange ældre mennesker I folehaven som nyder stor glæde af de nye ruter

    Svar
    • Bent
      Bent siger:

      Ja vi ser jo bare forskelligt på verden. Du har ret til at være glad og jeg til at være utilfreds med de komplikationer jeg oplever

      Svar
  15. Rachel
    Rachel siger:

    Vi er nogle som er rigtig godt tilfreds med at 1A nu tager Folehaven. Det ærgeligt var at den ikke køre ind til byen mere, som både den gjorde før, og som 10 gjorde. Nu er der ingen direkte forbindelse til City.

    Omvendt er det rigtig fint, at den nye 1A kører møder Carlsberg st. Hvor stationen fungere bedre end Valby st. Så skift til City kan gøres her. Det fungere, men er mere besværligt end tidligere med 2 direkte buslinjer.

    Alt er baseret på Metroen, som ikke kører endnu, og mange mennesker bryder sig ikke om at køre i Metro, for dem er det blevet meget besværligt at komme rundt

    Forstår bestemt ikke ombytning af AA og 18 (8A), som nu besværliggøre det for så mange børn på Sct Annæ Gymnasium.

    Rigtig mange forringelser, men er meget glad for 1A i Folehaven, som køre oftere og er en direkte linje til Hvidovre Hospital, efter 132 blev nedlagt.

    Der bør køre A linjer på både Folehaven og Vigerslev Allé.

    Der bør være direkte linjer til City.

    Rachel

    Svar
  16. Ruth
    Ruth siger:

    Jeg er godt tilfreds med den nye linje 1A i Folehaven, som kører til Hvidovre Hospital, og Carlsberg Station hvor man kan tage toget, men måtte gerne kører videre til Kgs. Nytorv, som den gamle rute. Det ville være rart om busserne til skift ved Toftegårds Plads holdt, så man ikke skal over det stærkt befærdede lys kryds.

    Svar
  17. Ulla
    Ulla siger:

    Er rigtig glad for 1A i Folehaven. Dejligt at kunne skifte på Carlsberg St. i stedet for Valby. Meget lettere.

    Dog ville jeg ønske den fortsatte til City som tidligere.

    Der er nu ingen direkte linje ind til byen.

    Svar
  18. Trine
    Trine siger:

    Jeg er så glad for at have fået den nye 1A lige ude foran min dør. 10’eren kørte så sjældent. Den bliver ikke savnet

    Svar
  19. Birgitte
    Birgitte siger:

    Vi bor på danshøjvej og to ofte 1a før. Nu er vi altid nødsaget til at skifte bus. De 10-15 gange jeg har taget nr. 10 har jeg alle gange undtagen én skullet vente ca. 15 min. Så foretrækker jeg at tage bilen og det er jo ikke rigtig meningen at offentlig transport skal få én ud af det spor…

    Svar
    • Bente Henriksen
      Bente Henriksen siger:

      Min mor bor i Folehaven og har boet der i65 år. For første gang har hun fået en acceptabel ruteføring. Hun kan let komme til hospitalet og rundt i byen. Men Sjælør kvarteret er rigtig dårligt udrustet med transportmuligheder. Gør 18 til abus igen. Forstår stadig ikke at en metro kan forringe antallet af buslinier såmeget, hvor der ingen metro er.

      Svar
  20. Birgitte
    Birgitte siger:

    Jeg forstår sagtens at det er dejligt for folehaven med 1a men hvorfor ikke have begge dele eller at de på skift kører ad vigerslev alle og folehaven?

    Svar
  21. Lohne
    Lohne siger:

    Jeg bor i Hvidovre og arbejdet ved Vibenshus Runddel. Før tog jeg 1A til Vigerslev S og så toget. Nu tager jeg1A nu til Ny Ellebjerg S hvor jeg tager toget. Det tager mig ca 10 min mere hver morgen- hvad er ok. Kan også tage 1A til Enghave Plads og så tage City ringen. Så skal jeg hjemmefra ca 15 min før.
    Når jeg skal hjem kan det tage mig 1 time og 15 min. Før tog det højst 50 min. Det er fordi 1A nu kører af nogle meget trafikerede veje. Hvis jeg vil vælge en anden vej vil jeg blive tvunget til at betale for en zone mere.
    Skal jeg bare til Valby for at handle eller til toget tager det ca dobbelt så lang tid som før. Så kan I nok selv gætte, hvordan det er at komme til København. Så nej jeg er ikke glad og vil rigtig gerne have 1A tilbage.

    Svar
  22. Mette F. Jacobsen
    Mette F. Jacobsen siger:

    Mine transportmuligheder er blevet stærkt forringet: Bus 26 og bus 18 kører med 15-20 minutters drift til hverdag. Det betyder meget længere ventetid, hvilket også ses af de mange flere passagerer der venter ved stoppestederne.

    Jeg forstår ikke logikken i, at vi der bor i Valby skal have forringet vores bus transportmuligheder, fordi der er kommet en ny metro, som i øvrigt slet ikke kører i Valby, og derfor ikke kan benyttes til lokalkørsel.

    Busforringelserne er med til at fremme bilismen!

    Det undrer at alle valbybusser partout skal køre forbi en Metrostation helst på Frederiksberg? Det giver nogle besynderlig nye ruter. Fx. kører der ingen busser gennem Vesterbrogade mere.

    Det virker som om, at det er passagererne der skal servicere Movia og ikke Movia der skal servicere kunderne.

    Svar
  23. Søren
    Søren siger:

    Jeg er glad for den nye køreplan. Men med to a-buslinjer på Gammel Køge Landevej, og dermed over 20 afgange pr. time i myldretiden, burde der komme busbaner for at for forbedre bussernes fremkommelighed. I hvert fald på stykket mellem Folehaven og Carl Jacobsens Vej, eller endnu bedre hvis helt til Vigerslev Allé.

    Svar
  24. Anita Hols
    Anita Hols siger:

    Bor ved Vigerslev kirke. 1A var vores livline. Vi undersøges nøje mulighederne for offentligtrafik inden vi købte hus for 4 år siden. Vi har nu opgivet det offentlige tilbud. Har teenagere med autisme, for dem er metro absolut no-go, ligeså de fleste s-togs stationer under jorden fx Nørreport. Og skift gør det næsten umuligt for dem at anvende bus og tog. Under al kritik, at linje 10 ikke som minimum er blevet til A bus og kører turen forbi Kgs. Nytrorv og ud til Svanemøllen. Og hold nu op med at sige 1A er omlagt, reelt set er den nedlagt.

    Svar
  25. Riffat
    Riffat siger:

    Vi har intet gavn af cityringen men vores trafik muligheder er blevet forringet. 1 a kom meget oftere. Og det fungerede rigtig godt for min familien. Nu kommer der 2 busser i timen – der langt mellem. Venligt få 1a tilbage med sammen frekvens og rute. Venlig ikke straffe os pga cityringen

    Svar
  26. Bent
    Bent siger:

    Fra forfatterkvarteret, hvor vi bor er det ikke mindre end en katastrofe, at Movia har omlagt busdriften så voldsomt.
    Vi har ingen Metro-forbindelse og skal gå ualmindeligt langt fra 1A til Enghave station.
    Vi oplever store afstande på gå-ben og lange ventetider ifm skift.
    Desuden skal vi ofte til Rådhuspladsen for dernæst at returnere tilbage med anden linje til bestemmelsessted.
    Summa summarum: større gå afstande, længere ventetider og mere komplekse ruter. Det indebærer lange transporttider og stor irritation over længere ventetider med de nuværende linjer, også fordi intet er koordineret, når man bor i Valby og gerne vil ind til byen. Jeg ønsker 1A og 4A tilbage til Toftegårds Plads med turen til byen og videre ud til DR-byen.
    Jeg undrer mig over planlæggernes logik og fornuft, når Valby gerne skulle hænge bedre sammen med byen. Men de bor måske på Frederiksberg eller er cyklister? Ingen tanker på gangbesværede eller familier med børn. Ideen med den kollektive transport er fuldstændig forsvundet for Valby-borgere. Nu må vi finde bilen og P-pladser frem igen. Øv
    Vh
    Bent Hansen

    Svar
  27. Marianne Løffler
    Marianne Løffler siger:

    Det er helt uforståeligt at bus 1A i dens gamle rute og kørselsintervaller er blevet ‘nedlagt’.
    Den rute var jo en velfungerende forbindelseslinje hvorfra alle andre forbindelser kunne nås. Den var i princippet det man kunne kalde vores’metro’.
    Få den genetableret i en fart og løs de problemer det medfører med forståelse for at Valby ikke har en metrolinie.

    Svar
  28. claus petersen
    claus petersen siger:

    efter de har lavet bus 26 om til 15-20 minutter drift så sker det stadig at bus bliver forsinket eller helt aflyst og buschauffører er blevet surer og stress derefter pga tidspress.

    Svar
  29. Stefan
    Stefan siger:

    Jeg syntes, at omlægningen af bus 10 og 1a har forringet offentlig transport i Valby, da deres nye rute desværre har haft en betydning for længere transport tid og nye ruter, som før gav mening, men nu virker ikke gennemtænkt.. Desværre.

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *