Ny Ellebjerg beslutningsgrundlag nyhed

En halv milliard til Ny Ellebjerg station i ny infrastrukturaftale – og et nyt navn.

Hvem der skal stå for beslutningen, og hvordan processen bliver, er ikke besluttet. Sikkert er det dog, at den kommende udvikling af Ny Ellebjerg station til landets næst-største banegård også kommer til at betyde et nyt navn.

Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024 er det beregnet, at Ny Ellebjerg får 37.000 daglige af- og påstigninger, hvilket vil gøre den til landets næststørste banegård efter Hovedbanegården — foran både Aarhus og Odenses centrale banegårde.

Derfor er regeringens beslutning om at poste næsten en halv milliard i udviklingen af stationen vigtig, da den i dag bedst kan betegnes som en labyrint at finde rundt på, specielt for dem, der ikke kender den.

Udviklingen blev besluttet i Folketingets netop aftalte ‘Infrastrukturplan 2035‘. Og her blev det også besluttet at kassere navnet ‘Ny Ellebjerg’ til fordel for et nyt navn, der “tydeliggør stationens nye status som knudepunkt”.

Det blev en tunnel

De mange penge skal bruges på at forbinde de to kommende perroner ved Øresundssporene til resten af Ny Ellebjerg station med en bred tunnel, der forbinder til et stort concourse-niveau, hvorfra der er adgang til alle stationens perroner.

Ny Ellebjerg concourseniveau

Visualisering af concourseniveau fra beslutningsgrundlag.

Den løsning har vi argumenteret for i mange år, da den endelig kan gøre det logisk at navigere mellem de mange spor og perroner på Ny Ellebjerg.

Læs mere om indretningen af Ny Ellebjerg station her:

Er et nyt navn nødvendigt?

Mens vi glæder os over, at der er afsat penge til Ny Ellebjerg i infrastrukturplanen, er vi mere skeptiske når det gælder stationens nye navn. Vi har svært ved at se nødvendigheden af at omdøbe stationen.

Men vi følger udviklingen tæt, og glæder os til at blive inddraget i det videre arbejde for en sammenhængende Ny Ellebjerg station.

Så kan det være Tobias når sit tog næste gang:

 

3 svar
  1. Jørn Schmidt
    Jørn Schmidt siger:

    Ja, tillykke med pengene til borgerne. Primært er det jo lokale der får den største glæde ved en velfungerende og smuk station, så hold fast i det. Også når I taler om forhallens fortræffeligheder og om et eventuelt nyt navn til Ny Ellebjerg. For Guds skyld sørg for 1. At al til- og frakørende trafik og P-pladser holdes på motorgaden Ellebjergvejs side. 2. Hvis det skal have nyt navn så kald stationen Ellebjerg Station. Det er det fine gamle lokale topografiske navn, så hvorfor ikke også plante nogle elletræer på forpladsen samt lave en ikonisk udsmykning i forhallen med et symbol for træet? 3. Skrot brugen af fremmedartede teknokratiske termer som ‘concourse’, kald det noget på dansk som f.eks. ‘forhal’. Lad der nu ikke gå politik i det!

    Svar
    • Michael+Jagd
      Michael+Jagd siger:

      Helt enig med Jørn Schmidt. Plant nogle elletræer og kald den Ellebjerg Station. “Ny Ellebjerg” har altid irriteret mig, da der ikke længere er en gammel Ellebjerg. Skriv tingene på dansk i stedet for noget bureaukratisk wannabe, der skal gøre indtryk på folk i administrationen. Turisterne er ligeglade med de tåbelige bestræbelser. Det her er jo hverken New England eller New York.

      Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *