København sætter farten ned nyhed

Fra august skal biler sænke farten med 10 km/t i Valby

Skiltene med nye fartgrænser er på vej op i både Valby og Vanløse, hvor de nye, lavere fartgrænser kommer til at gælde fra august.

De nye hastighedszoner i Valby og Vanløse er første skridt til at få sænket hastighedsgrænsen i hele København. Københavns Kommunes plan er, at farten skal ned på højst 30 km/t i centrum og i de indre brokvarterer og højst 40 km/t i resten af byen.

Sådan indføres de nye fartzoner i Valby og Vanløse

De næste måneder vil ladbiler lastet med nye skilte være synlige i gadebilledet rundt omkring i Valby og Vanløse. Bilerne er bemandet med små sjak, der sætter de nye 40 km/t zoneskilte op og justerer den skiltning, som ikke længere er relevant.

Kort med nye hastighedszoner og skilte Valby

Kort med nye hastighedszoner og skilte Valby

De nye skilte bliver dækket over med kraftige, blå poser, som først bliver taget af, når de nye fartgrænser træder i kraft i de to bydele. Efter planen sker det til august.

Næsten alle veje i de to bydele bliver en del af en hastighedszone. De øvrige veje uden for zonerne får også sænket fartgrænsen til 40 km/t, men af tekniske grunde vil det først ske i en senere fase af projektet.

København ned i fart Pylonkort Valby

Derfor skal København ned i fart

Kommunen forventer, at når bilerne sænker farten, vil antallet af alvorlige trafikulykker falde markant. Så med de nye hastighedsgrænser bliver de københavnske gader og veje mere sikre for de mest udsatte trafikanter, cyklister og fodgængere.

Derudover skal den lavere fart anspore bilisterne til at erstatte bilturen med et grønnere og sundere alternativ som cykel, gåben og kollektiv transport. Færre ture i bil mindsker således både CO2-udledningen, dæmper trafikstøjen og gør luften renere – alt sammen til gavn for både københavnernes nærmiljø og for klimaet.

Efter planen er de nye fartgrænser fuldt indfasede i slutningen af 2025.

Følg med i udrulningen af de nye hastighedszoner

Beboere, erhvervsdrivende og andre, der færdes i Vanløse og Valby kan finde mere information om projektet og tidsplanen på kommunens hjemmeside København ned i fart:

Her er også et interaktivt kort, hvor du kan se, hvad farten bliver sænket til i Valby, Vanløse og resten af byen.

På hjemmesiden kan du tilmelde sig et elektronisk nyhedsbrev og bl.a. få besked, når de nye hastighedszoner i de forskellige bydele træder i kraft.

Københavns Kommune sætter også små informationsstandere op i gaden, hvor forbipasserende kan læse mere om projektet. Informationsstanderne er placeret på Valby Tingsted og på Vanløse Torv.

København i front med lavere fart

De nye fartgrænser er besluttet af Borgerrepræsentationen i juni 2022.

Formålet er, at færre skal køre i bil i København, og dem, der gør, skal køre 10 km/t langsommere. Argumentet er, at lavere fart betyder færre alvorlige trafikulykker, især for cyklende og gående.

Lavere fart skal desuden anspore flere til at vælge bilen fra og skifte til grønnere transportformer som cykel, gang og kollektiv transport. Det skal sammen med andre tiltag som flere dele- og elbilpladser reducere udledningen af CO2 i København, mindske trafikstøj og forurening og derigennem gavne både københavnernes nærmiljø og klimaet.

Fartgrænsen bliver sat ned til 40 km/t på de fleste veje, og til 30 km/t i Indre By og de indre brokvarterer. De nye fartgrænser bliver indført løbende fra foråret 2023 til slutningen af 2025.

Læs mere på Københavns Kommunes hjemmeside:

2 svar
  1. Erik Piil Clausen
    Erik Piil Clausen siger:

    Hej, kan det være rigtigt at hastigheden på Valbygårdsvej og i Forfatterkvarteret skal være 40 km/t ? Den burde være på 30 km/ da de veje er ganske smalle med autoparkering og legende børn .
    Med venlig hilsen,
    Erik Piil.

    Svar
    • Erik Piil Clausen
      Erik Piil Clausen siger:

      Hej, kan det være rigtigt at hastigheden på Valbygårdsvej og i Forfatterkvarteret skal være 40 km/t ? Den burde være på 30 km/ da de veje er ganske smalle med autoparkering og legende børn .
      Med venlig hilsen,
      Erik Piil.

      Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *