Livlig debat om Valbys udvikling

Over 40 valbyborgere mødte op, da lokaludvalget inviterede til borgermøde i Valby Kino om Kommuneplan ’15 torsdag den 1. oktober. Borgerne luftede deres bekymringer, blandt andet for øget trafik og tætte bebyggelser, når der de næste år bygges over 5000 nye boliger i Valbys udviklingsområder Grønttorvet, Ny Ellebjerg og F.L. Smidth.

Sent på eftermiddagen satte omkring 25 Valbyborgere sig til rette i Valby Kino, udstyret med popcorn og drikkevarer, for at lade sig inspirere af Jacques Tatis klassiker fra 1958 ‘Min Onkel’. Filmen var oplæg til et efterfølgende borgermøde om kommuneplan ’15, og der var masser af inspiration at hente fra gamle monsieur Hulots møde med den moderne, mekaniserede, strømlinede og automatiserede verden.

Efter filmen voksede skaren i sal 3 til over 40 valbyborgere, der var kommet for at høre Center for Byudviklings udlægning af kommuneplan ’15, Valby Lokaludvalgs fokuspunkter, og få luftet deres spørgsmål, ideer og bekymringer om byens udvikling.

Den sammenhængende by

Marc J. Jørgensen fra Center for Byudvikling fortalte om Kommuneplan ’15. Kommuneplanen sætter den overordnede ramme for byens fysiske udvikling. Her foretages en afvejning mellem boliger, arbejdspladser, trafikbetjening, rekreative områder mm., og rammerne for lokalplanlægningen udstikkes. Hovedtemaerne i den aktuelle plan er

  • Grøn boligby
  • Sammenhængende by
  • Kvalitet i bylivet
  • Sammen om vækst og arbejdspladser
  • Greater Copenhagen

Under de overskrifter beskrives, hvilke målsætninger og konkrete initiativer Københavns Kommune har på områderne.

Hent hele Marcs præsentation her 

Intelligent fortætning

Valby Lokaludvalgs mantra i forhold til kommuneplanen er intelligent fortætning. I kommuneplanen arbejdes der med et stationsnærhedsprincip, som betyder at der må bygges tættere i stationsnære områder. At man bor tæt på en station er dog ikke ensbetydende med at man har nem adgang til den; lokaludvalget ser derfor gerne at man udvikler en ny måde at beregne stationsnærhed, som tager højde for adgangsforholdene. Derudover er Valby så spækket med stationer, at der stort set ikke er nogle områder, der efter definitionen ikke kan betegnes som stationsnært.

Lokaludvalget ser et principielt problem i, at der i områder uden lokalplaner tit dispenseres fra rammerne, der er udstukket i kommuneplanen, hvis det foreslåede byggeri passer ind i det eksisterende område. Det kan hurtigt føre til en glidebane, hvor bygherrer får lov til at bygge områder til, fordi der i forvejen er nogen, der har bygget udenfor rammerne.

Livlig debat i salen

I pausen benyttede flere sig af lejligheden til at kigge på de opstillede plancher, hvor man kunne sætte sin stemme på hvilken retning man helst ser bydelen udvikle sig i, og til at give Lokaludvalget input til hvilke projekter de skal fokusere på i den næste bydelsplan.

Til den åbne debat i salen luftede deltagerne deres bekymringer for den retning, byen udvikler sig i.

Generelt var der bekymring om, at der i byudviklingen ikke bliver taget nok nok hensyn til ‘gamle’ beboere. Frygt for, at byen bliver læsset til med trafik, og at der mangler en samlet plan for, hvad alt byggeriet gør ved byen. En beboer fra Folehaven beskrev, at der ikke er myldretid mere, men konstant trafik. Og det er uden al den øgede trafik, som byudviklingen på Grønttorvet vil føre med sig.

Der var forslag om, at Københavns Kommune burde fokusere mindre på, hvad alle de nye københavnere efterspørger, og i stedet tage udgangspunkt i hvilke kvaliteter, vi ønsker os af byen, og planlægge ud fra det. Der er fare for, at vi mister Københavns særlige kvaliteter, hvis vi bygger for tæt.

Der blev stillet spørgsmålstegn ved, om tilstrømningen til København nødvendigvis skal imødekommes, eller om man kunne  sige, at nu er der fyldt op, og vi bygger ikke mere. Marc Jørgensen advarede om, at hvis vi ikke skaber plads til nye københavnere, så bliver det dyrere at bo i København, da kommunen går glip af skattekronerne. Derudover vil det betyde øget trængsel, da flere vil pendle ud og ind. Kommunens økonomi bliver simpelthen bedre af, at skabe plads til de 100.000 nye københavnere, der forventes over de næste 12 år.

Ny Ellebjerg st. 

Tilgængeligheden til Ny Ellebjerg st., og planlægning af stationen i almindelighed, var også et varmt emne.

Michael Fjeldsøe forsikrede om, at adgangsforholdene til Ny Ellebjerg st. og den måde stationen ikke fungerer på, er noget lokaludvalget har været meget opmærksomme på i årevis. Problemet er, at der er seks forskellige aktører, der ejer hver en del af stationen. Og hver gang der bevilges pengene synes ejerne, at det skal gå til deres område. Efter lang tids pres tyder det dog på, at det er lykkedes at få kommunen vækket, så de er begyndt at tage alvorligt, at de må sætte sig i spidsen for en samlet planlægning af stationen.

Michael Fjeldsøe rundede af med ros til Københavns Kommune for at have modet til at tænke langsigtet og udstikke rammer for byens udvikling mange år frem i tiden.

Han opfordrede til, at huske at indsende høringssvar til Kommuneplan ’15 senest den 16. oktober.

Læs Kommuneplan ’15 her. Husk at indsende høringssvar via Bliv Hørt senest den 16. oktober.