Bydelsplan – skoletema

Velbesøgt debatmøde

Skal Valby være et stort skoledistrikt hvor alle folkeskolerne på de ældste klassetrin omdannes til profilskoler og hvor eleverne vælger skole alt efter hvilken profil de og deres forældre ønsker, at de specialiserer sig særligt i?

Det er hovedtanken i Lokaludvalgets debatoplæg til udviklingen af Valbys skoler. Udspillet er et resultat af et konstruktivt samarbejde mellem Børne- og Ungdomsforvaltningen, Distrikt Valby, og Valby Lokaludvalg, der i foråret inviterede til en række åbne temadebatmøder, om udviklingen af Valbys skoler.

Mandag d. 1. september satte 40 skolebestyrelsesmedlemmer, skoleledere, forvaltningsfolk fra børne- og ungdomsforvaltningen samt medlemmer af Valby Lokaludvalg og Børne- og Ungdomsudvalget hinanden stævne på Ålholm Skole. Formålet var at diskutere Loklaludvalgets debatoplæg til skoleudvikling i Valby.

Går fagligheden tabt? Er profilskoler et modeord uden indhold? Marginaliseres svage elever yderligere i en profilskolemodel? Kan børn overskue konsekvenserne af at vælge mellem forskellige specialiseringer allerede i 13 års alderen? Selvom der i salen var god opbakning til at udvikle forsøg med spændende og udviklende undervisningstilbud i Valby fremførte de fremmødte politikere og skolebestyrelsesmedlemmerne en række kritiske spørgsmål til Lokaludvalgets debatoplæg. Kasper Johansen (R) roste Lokaludvalget for at udvise stort mod ved at tage teten i debatten om udviklingen af Valbys skoler. Han fremhævede dette som et eksempel på, at Valby Lokaludvalg i stigende grad aktivt driver politik fremfor blot sagsbehandling. Men han gjorde samtidig opmærksom på vigtigheden at diskutere hvad profilskolen kan som metode i forhold til de problemer folkeskolen står overfor. Dette synes at være den udbredte holdning blandt de fremmødte hvoraf flere kom med konkrete ændringsforslag til hvordan man i højere grad end det er tilfældet i debatoplæggets nuværende form kan koble profilskoletankegangen til afgørende faktorer som faglighed og tryghed. Faktorer, der som Jan Andreasen (A) fremhævede under aftenens debat, i flere undersøgelser har vist sig at have gørende betydning for forældres fra- og tilvalg af folkeskolen.

Valby skolerne som aktivitets- og fritidscentre – også i fritiden. Det er overskriften for anden del af Lokaludvalgets debatoplæg. Selvom der blandt de fremmødte var nogen usikkerhed om hvordan en åbning af skolerne i eftermiddags- og aftentimerne rent praktisk kan organiseres, var der god opbakning til at gå videre med ideen. Mange tilhørere delte således lokaludvalgets ønske om at øge udbuddet af aktiviteter i nærområderne til gavn for såvel børn og voksne.

Carsten Hansen repræsenterer Valbys skolebestyrelser i Valby Lokaludvalg og udtrykte på mødet stor tilfredshed over det fine fremmøde og den konstruktive debat. ”Det har været en god og konstruktiv debat. Selvom de fremmødte langt fra åd vores debatoplæg råt har vi fået nogle spændende input og refleksioner, som vi i den kommende tid vil indarbejde i vores udspil til bydelsplanens skoletema” siger Carsten Hansen. Alle interesserede Valbyborgere kan finde det fulde debatoplæg på www.valbylokaludvalg.kk.dk. På Valby Kulturdage er det ligeledes muligt at komme i dialog med repræsentanter for Valby Lokaludvalg om udviklingen af Valbys skoler. 1. Oktober 2008 er deadline for input til debatten.