Uacceptabelt med betalingsring gennem Valby

Valby Lokaludvalg har på baggrund af de aktuelle planer om at føre en eventuel kommende betalingsring tværs gennem Valby sendt følgende til Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune

Til Borgmester Klaus Bondam samt medlemmerne af Teknik- og Miljøudvalget

Plangruppen i Valby Lokaludvalg har afholdt møde med projektsekretariatet for Trængselsafgifter i Hovedstadsområdet og har her fået en orientering om den planlagte betalingsring i Københavns Kommune.

Indledningsvis bemærkes, at Lokaludvalget finder det stærkt kritisabelt, at forslaget til linjeføring for betalingsringen ikke har været sendt til officiel høring i de berørte lokaludvalg. Den udsendte brochure ’Trængselsafgifter i Hovedstadsområdet’ giver indtryk af, at den konkrete placering af ringen er mindre væsentlig end selve projektet. Ikke desto mindre er det fremlagte forslag resultatet af forhandlinger med en række omegnskommuner men altså ikke med de lokale borgerfora i de områder, der bliver mest berørt.

Valby Lokaludvalg ser overordnet positivt på indførelse af en betalingsring om København som et af flere instrumenter til at begrænse biltrafikken. Vi finder dog det konkrete forslag stærkt problematisk, idet det vil skære bydelen Valby over og afskære en stor del af Valbyborgerne fra at benytte bydelens tilbud, der er koncentreret i det centrale Valby, uden ekstra udgift.

Borgerne i Valby har en høj bydelsbevidsthed. Følelsen af at høre til i et veldefineret område med et godt kultur-, handels- og institutionsliv er en de store værdier ved at bo i Valby. Denne bevidsthed er dels et resultat af bydelens geografi og historiske udvikling, dels af et mangeårigt, systematisk byplanarbejde. Placeringen af betalingsringen tværs gennem Valby vil fuldstændig modvirke dette. Mange fra ydersiden af ringen vil fx kunne forventes at lægge deres bil-indkøbsture om til Hvidovre og Rødovre, hvilket ikke vil give den tilsigtede reduktion af biltrafikken i regionen, og samtidig være ødelæggende for oplevelsen af sammenhæng i Valby.

Valby Lokaludvalg foreslår, at betalingsringen på forløbet i Valby placeres på kommunegrænsen til Rødovre og Hvidovre, hvor det sammenhængende parkanlæg fra Valbyparken til Damhussøen udgør en langt mere logisk og retfærdig grænse end ringbanen både for pendlere og ikke mindst for Valbyborgerne.

Vi opfordrer Teknik- og miljøudvalget til at iværksætte en konsekvensberegning af virkningerne af en placering af ringen på kommunegrænsen på hele Valbysnittet.

Borgerne i Valby oplever allerede i dag en række negative konsekvenser af trafikmængden. Der er dagligt trængsel på vejene, som gør det svært at komme frem i bil og bus og som gør det vanskeligt at krydse vejene for fodgængere og cyklister. Samtidig belaster trafikken borgerne med støj og luftforurening. Valby er en bydel i stærk vækst, hvor de store udviklingsområder på Carlsberg, F.L. Smidth-grunden, Grønttorvet og omkring Ny Ellebjerg vil bidrage markant med yderligere trafik. Dette skal lægges oven i prognosen for den almindelige stigning i trafikmængderne. En betalingsring vil være et effektivt del-middel til at modvirke disse store stigninger.

Men bydelen er allerede gennemskåret af jernbaner og store veje, og det er en stadig udfordring at skabe sammenhæng og forbindelser mellem de forskellige kvarterer. Den projekterede ny Ringstedbane vil udgøre endnu en barriere mellem de forskellige dele af Valby. Derfor er det vigtigt, at en betalingsring lægges, så den ikke opdeler bydelen yderligere, og så hele Valby får glæde af virkningerne.

Af disse grunde finder vi den foreslåede placering af betalingsringen langs ringbanelinjen uacceptabel på strækningen gennem Valby. Den vil skabe en påtrængende reel og psykologisk grænse mellem det gamle, centrale Valby, som rummer de fleste kultur- og offentlige institutioner samt det store handelskvarter omkring Valby Langgade og det ny indkøbscenter i Spinderiet, og de store områder i Folehave- og Vigerslevkvarteret, som allerede nu oplever at være adskilt fra den øvrige bydel.

Placeringen af ringen vil generere en kraftig omkørselstrafik på Ring II. Denne vejstrækning, der i Valby går gennem meget tæt bebyggede boligområder og bl.a. forbi 2 skoler, er i forvejen belastet af meget stærk trafik, der giver uacceptabelt stor støj og luftforurening, og de mulige afværgeforanstaltninger er helt utilstrækkelige til at løse disse problemer, hvis trafikmængden øges.

Det blev af sekretariatet fremhævet, at man i placeringen af ringen havde anvendt kriterier om, at den skulle være logisk og retfærdig.

For pendlere kan linjeføringen langs ringbanen muligvis opleves som logisk, men for de lokale borgere i Valby vil den være en ulogisk barriere.

For pendlere, uanset om det drejer sig om Valbyborgere eller borgere fra andre dele af regionen, vil placeringen af ringen ikke have så stor betydning for, om den opleves som retfærdig. Men når det drejer sig om adfærdsregulering af den lokale trafik, vil det blive oplevet som stærkt uretfærdigt, at nogle Valbyborgere kan benytte sig af bydelens handelsliv og institutioner uden at skulle betale for at køre i bil, mens andre skal.

Med venlig hilsen
Ejner Jensen, Formand for Valby Lokaludvalg