Pressemeddelelse: Valby – Sammen om folkeskolen

“Man kan ikke skabe udvikling uden visioner”

Valby som et stort skoledistrikt hvor elever og forældre frit kan vælge mellem bydelens 6 folkeskoler, der alle arbejder med særlige temaer. Det er visionen.

Overskriften “Valby – sammen om folkeskolen” henviser til filosofien bag visionen: At der gennem forstærket samarbejde mellem skolerne kan skabes store faglige, økonomiske og sociale gevinster. Herudover er det tanken at skolernes særlige temaer kan udvikles i samarbejde med lokale ressourcer såsom erhvervsvirksomheder,kulturinstitutioner og sportsklubber.

Valby Lokaludvalg og Børne- og Ungdomsforvaltningen i Valby er netop nu i gang med en større undersøgelse. Formålet er at finde ud af, om der er basis for at gå videre med at lave en samlet udviklingsplan for Valbys folkeskole.

Børne- og ungdomschef i Valby, Michael Hougaard Olsen siger:

“Vi har en kæmpe udfordring med at løfte fagligheden i folkeskolen og tiltrække endnu flere elever. Derfor vil vi forsøge at skabe en ny samlet vision for bydelens seks folkeskoler, der tager udgangspunkt i Valby som ét skoledisktrikt i fremtiden.

I de kommende uger tager vi rundt til skolebestyrelser og på lærerværelserne for at præsentere visionen og for at finde frem til, hvad der kan lade sig gøre i virkeligheden. Vi er godt klar over, at det ikke er i morgen alle Valbys skoler springer ud som temaskoler i et stort skoledistrikt, men hvis man ikke har visioner, er det svært at skabe en udvikling. Det, vi går ud med, er en overordnet vision, der naturligvis skal tilpasses den virkelighed, som skolerne og deres forældre oplever i hverdagen.”

Om visionen kan briste eller bære, vil vi få endeligt svar på ved et debatmøde d. 25.januar 2010 på Lykkebo Skole, hvor projektgruppen bag initiativet vil fremlægge tilbagemeldingerne fra skoler og forældre. Herefter vil Børne- og ungdomsforvaltningen i samarbejde med Valby Lokaludvalg lave en indstilling til Børne- og ungdomsudvalget, der i sidste ende er dem, der sidder med nøglen til, hvor meget “spræl” Valby skolerne får lov at lave.

Alle, der ønsker at høre mere eller har spørgsmål eller input, kan kontakte Louise Lind fra Valby Lokaludvalg, der fungerer som daglig leder for projektet.