God opbakning til snak om bæredygtig trafik

Svært at ændre folks trafikadfærd – men et snes valbyborgere og Lokaludvalgets trafikgruppe tog alligevel handsken op ved debatmødet på Café Peber og Mynte på Vigerslevvej.

Mette Jensen, sociolog og trafikadfærdsforsker på Danmarks Miljø Undersøgelser, Århus Universitet, fastslog i sit indlæg, at moderne menneskers ufravigelige krav om mobilitet er en væsentlig barriere for forsøg på at ændre på mængden af biltrafik. Dette til trods var der i forsamlingen en udbredt enighed om at gøre forsøget. Bompenge, helleanlæg, smallere kørerbaner, og hastighedsnedsættelser er blot en række af de emner, som blandt de fremmødte blev fremhævet som midler til at begrænse de trafikale gener på Vigerslevvej og andre ”racer-strækninger” i Valby. Derudover var der flere indlæg, som i tråd med debatten under trafikgruppens møde i starten af maj, fremhævede muligheden for at indføre letbaner som et billigt, miljørigtigt og fleksibelt alternativ til biltrafik, metro og andre eksisterende kollektive transportløsninger i København.

Det var Valby Lokaludvalg, der i samarbejde med gruppen for Forskønnelse af Vigerslev havde inviteret til debat om biltrafik og bæredygtighed og efterfølgende vurderede tovholder for Lokaludvalgets trafikgruppe, Michael Fjeldsøe, at mødet frembragte en række væsentlige input til det videre arbejde med bydelsplanens trafiktema.