Høringssvar P-zoner Forfatterkvarteret Valby Have deling

Valby skal have to nye tidsbegrænsede P-zoner

For at lette på parkeringspresset i randzonerne besluttede politikerne på rådhuset med budget ’22 at indføre to nye, tidsbegrænsede P-zoner i Valby. Den præcise placering af zonerne kommer i høring.

I starten af 2021 lavede Teknik- og Miljøforvaltningen en analyse, der viste et højt parkeringspres i flere randområder til de nuværende parkeringszoner. På baggrund har Borgerrepræsentationen med Budget ’22 vedtaget 15 nye, tidsbegrænsede P-zoner i København – to af dem i Valby.

Nye P-zoner med 3-timers parkering

Forslaget, som er vedtaget med Budget ’22, er at etablere P-zoner med 3 timers begrænsning i de to områder markeret med orange og lilla (forslag E og D):

Forslag tidsbegrænsede P-zoner Valby

Som udgangspunkt bliver zonerne indrettet med 3-timers parkering mellem kl. 8-19.

Den endelige, geografiske afgrænsning af zonen skal dog i offentlig høring, og i den forbindelse bliver det også undersøgt, om tidsrummet 8-19 er det mest optimale for at undgå udefrakommende parkering, eller om det skal ændres.

Både den endelige geografiske afgrænsning af zonerne og den endelige tidsbegrænsning skal forelægges Teknik- og Miljøudvalget senest i april 2022.

Se hele forvaltningen analyse af parkeringsoptælling og analyse af syv bydele i København lige her:

Tidsbegrænsning i stedet for betalingszoner – hvorfor?

Grunden til at det bliver tidsbegrænsede zoner og ikke betalingszoner er, at der i områderne er mange private fællesveje.

Københavns Kommune må ikke opkræve betaling for parkering på private fællesveje, så det ville være nødvendigt at overtage vejene, hvis betalingsløsningen blev valgt.

Tidsbegrænsede zoner kan dermed indføres både hurtigere og billigere end betalingsparkering.

Gratis licens til beboere og erhvervsdrivende

Beboere og erhvervsdrivende i området kan gratis ansøge om en licens i de tidsbegrænsede zoner.

Licensen giver adgang til at parkere på offentlige parkeringspladser i ens nærområde uden tidsrestriktion i de tidsbegrænsede zoner.

Forslaget kommer i høring – vi giver dig besked

I hele København skal der oprettes 15 nye parkeringszoner med tidsbegrænset parkering. De 15 zoner oprettes løbende, og forvaltningen forventer, at de to nye zoner i Valby oprettes fra januar-december 2023.

Den endelige geografiske afgrænsning kommer i høring inden den besluttes endeligt i Borgerrepræsentationen, og vi giver selvfølgelig besked når høringen er offentligt.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og få direkte besked om høringer og andre relevante nyheder om Valby:

7 replies
  1. Bente Henriksen
    Bente Henriksen siger:

    Det hjælper overhovedet ikke. Jeg bor på ydre Østerbro hvor der er betalingszoner. Om dagen er der masser af p. Pladser, om aftenen er der ingen. Det er ikke udefra kommende biler der gør en forskel. Til gengæld bliver det meget besværligt og dyrt at hjælpe eller besøge sine gamle pårørende. Man siger der skal være plads til alle. Det er der ikke i København.

    Svar
    • Morten
      Morten siger:

      Hej Bente

      Har du laest den rapport kommunen har udarbejdet om der konkrete omraader? Den dokumenterer med et staerkt datagrundlag at problemet er udefrakommende biler.

      Svar
  2. Mette Sommer
    Mette Sommer siger:

    Beboere og erhvervsdrivende i området kan gratis ansøge om en licens i de tidsbegrænsede zoner.
    Det tror jeg så ikke på 😤 er du erhvervsdrivende skal det være en ren gulplade bil og årlig koster det kr.3150,-
    Det er fuldstændigt vanvittigt, at når de kan se at man har et firma i zonen, at man ikke kan få licens til bil på hvide plader eller papegøje plade. Jeg har valgt at betale afgiften så vi kun har en bil til kørsel?
    Men det kan ikke lade sig gøre, kun ren gul plade bil.
    Betaler nu 130,- hver dag.
    De er ved at lukke alle de små erhverve drivende.

    Svar
  3. Poul Brasch
    Poul Brasch siger:

    Problemet er ved de parkerings afgifter, at folk udefra parkerer i villakvarterne, så os der bor her, ikke kan finde plads til vores bil. Ser en stigning i “fremmede” biler, som håndværker kassebiler. Værre er det, at mange egoist parkerer, med masser af luft imellem, hvis de klemte sig sammen, var der plads til en til.
    Poul Brasch.

    Svar
  4. Poul Brasch
    Poul Brasch siger:

    En bagside. Problemet er ved de parkerings afgifter, at folk udefra parkerer i villakvarterne, så os der bor her, ikke kan finde plads til vores bil. Ser en stigning i “fremmede” biler, som håndværker kassebiler. Værre er det, at mange egoist parkerer, med masser af luft imellem, hvis de klemte sig sammen, var der plads til en til.
    Poul Brasch.

    Svar
  5. Carl-Eddy Skovgaard
    Carl-Eddy Skovgaard siger:

    I Grundejerforeningen Søndervang har vi haft et problem med udefra parkering af alle de nye der er flyttet ind på det gamle grønttorv. Ikke fordi der manglede pladser der, men fordi de var for dyre at leje. Vi har nu klaret problemet med en privat aftale på vores private fællesveje med en aftale med et privat ‘parkeringsselskab’. Da det er et privat selskab med aftale med grundejerforeningen kan vi selv bestemme hvem der må holde der uden at betale. Det giver nem mulighed for lokal dispensation for næringsdrivende. Måske burde beboerne i de berørte områder prøve at få en tilsvarende ordning? Det kan bemærkes at ordningen er 100 % gratis for grundejerforeningen da parkeringsselskabet får betalen inddirekte ved opkrævning af afgift.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *