Grønttorvet høring og naboorientering nyhed

Tre ting, der bliver afgørende for den videre udvikling af Grønttorvet

En høring og en naboorientering om Grønttorvet har givet os anledning til at gentage tre ting, vi mener er afgørende for at den nye bydel bliver velfungerende og en integreret del af Valby og København.

lokaludvalgets sidste møde den 12. maj behandlede vi både en naboorientering om et nyt byggeri ved Frugtmarkedet, og en intern høring om en lokalplansændring som følge af, at Kommuneplan ’19 hævede den tilladte boligandel på Grønttorvet.

I begge svar går flere vigtige elementer igen:

Husk grøn kile langs jernbanen og forbindelse til Kulbanekvarteret

Den oprindelige idé bag den samlede plan for Grønttorvsområdet er, at arealet ned mod banen udformes som en sammenhængende, grøn kile med direkte stiforbindelse til Kulbaneområdet og Vigerslevparken.

Grøn kile Grønttorvet

Styrket grøn struktur: Parkkile og alléer. Illustration fra Lokalplan nr. 462 Grønttorvsområdet

Det er vigtig at den idé føres ud i livet, da det giver beboerne øget adgang til den kommende Kulbanepark. Især når boligandelen øges, bliver adgangen til større, grønne områder vigtige.

Ungdomsboliger skal være til at betale for unge mennesker

Vi ønsker ikke flere ungdomsboliger i området medmindre det kan garanteres, at det bliver egentlige kollegieboliger, der kun udlejes til studerende ifølge reglerne for kollegier.

Der er i forvejen bygget eller projekteret flere hundrede ungdomsboliger i området ved Grønttorvet og Ny Ellebjerg Station.

Betegnelsen undgomsboliger sikrer ikke, at der er tale om studieboliger eller boliger, der reserveres til unge.

Betegnelsen dækker kun over, at at der bygges meget små boligenheder til udlejning på det frie boligmarked, med mindre udlejer selv forpligter sig på at udleje til priser, der kan betales af studerende og at udleje dem som kollegieboliger.

Reservér plads til cykelsneglen

Vi lægger meget stor vægt på, at der fortsat arbejdes med realiseringen af gang- og cykelforbindelsen over banen til Ramsingsvej/Høffdingsvej, som vi fik visualiseret i 2019.

Bro Grønttorvet FLSmidth Visualisering_Schulze+Grassov

Visualisering Cykel- og gangbro. Illustration: Schulze+Grassov

Forbindelsen skal binde Grønttorvet sammen med det centrale Valby og forhindrer, at området ender som en isoleret boligø.

Den øgede boligandel øger kun dette behov.

Læs mere om forbindelsen lige her:

God dialog lover godt for Grønttorvet

Til slut skal det nævnes, at vi har en god, løbende dialog med bygherren på Grønttorvet. Vi oplever at der bliver lyttet, og at området er inde i en god udvikling.

Læs hele vores svar til naboorientering og lokalplanshøring lige her:

Vil du have løbende besked om nye lokalplaner, byområder og Valbys udvikling? Så skriv dig op til vores nyhedsbrev, der udkommer to gange om måneden:

2 svar
  1. Daniel Bang Christensen
    Daniel Bang Christensen siger:

    Tak for jeres gode arbejde i forbindelse med høringerne. Hvor kan man læse mere om planerne for den omtalte nærgenbrugsstation, og hvor specifikt kommer den til at ligge?

    Svar
  2. Jytte Mathiesen
    Jytte Mathiesen siger:

    Hej, jeg synes i gør et flot og stort arbejde for at Grønttorvet bliver en integreret del af Valby. Jeg savner dog debat/information omkring offentlig transport primært fra den ende der ligger nærmest Retortvej. Jeg bor i seniorbofællesskabet Kamelia Hus. Vi er omkring 60 beboere på 60+. Lige nu klare flertallet sagtens turen til Ny Ellebjerg st eller Vigerslev allé st/bus. Bus 133 køre 2x i timen hver vej ville være ønskeligt mex 3-4 x i timen. Turen til Ny Ellebjerg st kan være vanskelig når vi bliver endnu ældre så metro etc løser ikke den manglende kollektive transport i området. Mvh Jytte

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *