Høringssvar Nyt Bynet i Valby

Nyt Bynet 2019 er vedtaget – og medfører store forringelser i Valbys busbetjening

Økonomiudvalget har besluttet, hvordan busserne skal køre i København, når Cityringen åbner i 2019. Og resultatet for Valby bliver markante forringelse i betjeningen af Vigerslev Allé og Valby Langgade.

I februar indsendte lokaludvalget kommentarer til høringen Nyt Bynet ’19. Her gjorde vi opmærksom på, at Valby ikke er tjent med de betydelige forringelser, der var foreslået på Vigerslev Allé og på Valby Langgade:

Men i det forslag til nyt lokalt busnet, som rådhuset netop har godkendt, kan vi kun se meget få forbedringer.

En lille forbedring på Vigerslev Allé – men langt fra nok

I dag kører linje 1A via Vigerslev Allé med 12-13 afgange i timen om dagen, 6 om aftenen og 2 om natten. Med Nyt Bynet ’19 erstattes line 1A på Vigerslev Allé af linje 10, i første omgang med foreslået 5 afgange i timen i myldretiden, 4 afgange resten af dagen og 3 afgange i timen om aftenen.

På baggrund af høringssvar fra Valby og Vesterbro lokaludvalg har Økonomiforvaltningen besluttet at lave følgende forbedringer:

  • Linje 10 får seks afgange i timen i myldretiden, og fire afgange i timen resten af dagen
  • Strækningen mellem Ålholm Plads og Rådhuspladsen betjenes af natbusser med to afgange i timen

Det er en forbedring i forhold til det forslag, vi havde i høring – men langt fra nok til at løfte betjeningen af Vigerslev Allé!

Med det nye forslag bliver Vigerslev Allé betjent med 10 minutters-drift i myldretiden – vi mener, at strækningen som minimum burde have 10 minutters-drift hele dagen.

Nyt Bynet linje 10 Valby

Rute for linje 10, der erstatter busbetjeningen på Vigerslev Allé i 2019

Linje 1A med den rute, den har i dag, er en vigtig linje for rigtig mange borgere i Valby – hvilket også blev tydelig under høringen af Bynet ’19, hvor borgere lavede en stor underskriftindsamling og oprettede Facebookgruppen Bevar 1A.

Men linjen bruges ikke kun af borgere fra Valby – den er også en vigtig forbindelse for folk fra Hvidovre, der skifter til S-ringbanen på Vigerslev st. Op med 1/3 af underskifter, der blev indsamlet, var faktisk borgere fra Hvidovre.

Det er altså en meget benyttet og vigtig forbindelse, der bliver kraftigt forringet med de foreslåede ændringer.

Meget lavere frekvens på linje 26

Økonomiforvaltningen har heller ikke lyttet til vores ønske om ikke at beskære afgangene for linje 26, der fungerer som en direkte buslinje gennem Valby Langgade til indre by.

Det fastholdes at reducere antallet af afgange i timen fra seks til fire.

Nyt bynet linje 26 Valby

Linje 26, livsnerven i det centrale og nordlige Valby

Se beslutngen om Bynet ’19 på Økonomiudvalgets dagsorden lige her:

Mulighed for justering i 2020

Både Økonomiforvaltningen og Movia har lovet at være åbne for at igen at justere busbetjeningen, hvis det viser sig ikke at hænge sammen. Det kan dog ifølge Økonomiforvaltningen tidligst ske i 2020, når der er et klarere billede af passagernes nye rejsemønstre.

Vi følger sagen nøje, og vil som det første, når den nye plan træder i kraft, bede om at få lavet nye trafiktællinger, så det kan blive tydeligt, at betjeningen ikke er tilstrækkelig for Valbys borgere.

Flere nyheder som denne? Skriv dig op til vores nyhedsbrev, der udkommer to gange om måneden:

18 replies
  1. Anita
    Anita says:

    Når en sådan beslutning i kommunen reelt betyder, at jeg står med en 13 årig handicappet dreng, som ikke selv kan tage i skole. Hvor skal jeg så henvende mig for hjælp? Vi har netop bosat os her fordi han kunne blive selvhjulpen (har forlængst ‘slået op’ med kommunens handicapafdeling, da det kun giver besvær og ikke nogen reel hjælp).

    Kassetænkningen i kommunen betyder, at den venstre hånd ikke tager ansvar for hvad højre hånd gør. I kan ikke være det bekendt.

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk says:

      Hej Anita.
      Det er en ærgerlig situation du er sat i. Og ja, nogen gange giver beslutninger i én forvaltning uhensigtsmæssige konsekvenser et andet sted. Jeg vil tro, at du skal have hjælp i Børne- og Ungeforvaltningen. Det kan også være, at Movia vil kunne hjælpe med at sammensætte en hensigtsmæssig rejserute. Skrive til mig på dse@okf.kk.dk med lidt mere beskrivelse af rute m.v., så skal jeg se, hvad jeg kan finde ud af. /Dorthe

      Svar
  2. Susanne Sara Nyegaard
    Susanne Sara Nyegaard says:

    Der tales op ad vægge og ned af stolper om at udbygge den kollektive trafik – bl.a. for at minimere privat trafikbelastning og forurening. Men ét er snak og skønmaleri, noget ganske andet er en virkelighed, hvor den kollektive trafik forringes og fordyres gang på gang på gang på gang…. Der er ganske enkelt uanstændigt, både overfor byens borgere og for miljøet. Pyha, jeg er forarget og skuffet – eller måske rettere: vred!

    Svar
  3. Hans Jensen
    Hans Jensen says:

    Hvori består den forringelsen af busbetjeningen i Valby?

    Bus 1A kører jo stadig i Valby bare af en anden rute ad Folehaven til gavn for de mange borgere, som bor på denne rute. Hvis frekvensen på bus 10 derudover er sat op, så lyder det da til, at den samlede busbetjening af Valby er blevet forbedret – bare ikke lige for de borgere, som bor på Vigerslev Alle og Valby Langgade.

    Svar
      • Hans Jensen
        Hans Jensen says:

        Ud fra det i artiklen og forslaget beskrevne ser det stadig for mig ud til, at der samlet sker en forbedring – eller i det mindste status quo – i forhold til busbetjeningen af Valby.

        Du kan jo ikke ud fra en enkelt buslinje vurdere, hvorvidt der sker en stor forringelse af busbetjeningen i Valby.

        Overskriften på artiklen er bevidst vildledende er skrevet i bedste clickbait stil og burde findes på eb.dk og ikke et lokaludvalg.

        Svar
        • Katrine Clausager Rich
          Katrine Clausager Rich says:

          Hej Hans,
          Lokaludvalget har vurderet, at de foreslåede ændringer er en stor forringelse for Vigerslev Allé (markant færre afgange på linje 10 end linje 1A) og Valby Langgade (markant færre afgange på linje 26), hvilke du også kan læse ud fra det høringssvar, vi har indsendt.
          Mvh Katrine, sekretariatet

          Svar
        • Martin Ebbesen
          Martin Ebbesen says:

          Nu spørger jeg måske dumt, men det faktum at der nu skal køre færre afgange på vigerslev allé, det kan vel ikke være en status quo?

          Svar
    • Janniie Jørgensen
      Janniie Jørgensen says:

      Det er ikke kun borger der bor på Vigerslev alle og Valby Langgade der rammes. De ca. 1000 personer der på på Gårdstedet og Heldbovej og dem der tager til og fra Hvidovre hospital rammes også.

      Svar
    • Katrine Clausager Rich
      Katrine Clausager Rich says:

      Hej Kurt,

      Linje 1A kører fortsat fra Toftegårds plads til Hvidovre Hospital, den kører bare en anden rute igennem Valby.

      Mvh Katrine, sekretariatet

      Svar
      • Brian Larsen
        Brian Larsen says:

        Hej jeg kan ikke forstå at når der nu har været en kæmpe underskrift indsamling imod at 1 A skal ændre dens rute at man så bare fuldstændig ignorerer folks frustration og gør deres transport meget ringere …tænk dog på alle de ældre og handicappede der nu må undvære bussen …. det er under al kritik

        Svar
  4. Martin Ebbesen
    Martin Ebbesen says:

    Haha, man skal have godkendt sin kommentar af nogen!

    Er det for at sikre at der ikke kommer kritik af den her udemokratiske proces? – Mange folk har talt, busruten er nødvendig, måske endda livsnødvendig og så vil i omlægge den og ændre hvor ofte den kører.

    Samtidig brokker man sig på borgen over at flere mennesker tager bilen, det er da klart når vores busser og toge bliver ved med at være så dårligt skruet sammen.

    Lyt dog til de mennesker, som tager den her bus dagligt og som ved hvormeget den betyder. For én gangs skyld, så lyt dog til de mennesker I er valgt til at beskytte og hjælper, frem for selvudnævnte eksperter og statistikker I ikke kan bruge til noget alligevel.

    Mvh
    En bekymret Københavner, som er afhængig af 1as nuværende rute.

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk says:

      Kære Martin.
      Kommentarer på Valby Lokaludvalgs hjemmeside skal godkendes for at sikre, at der ikke kommer anstødelige eller injurierende ytringer.
      Generelt godkender vi alle kommentarer, så længe de ikke krænker enkeltpersoner eller grupper.
      Vi har intet ønske om at skjule kritik, hvilket også kan ses på kommentarer andre steder på siden.

      Det er, som tidligere beskrevet,ikke Valby Lokaludvalg, der beslutter, hvordan busserne skal køre. Det er Borgerrepræsentationen, der beslutter, hvordan busnettet skal fungere i Københavns Kommune. Det gjorde de på møde d. 19. april.

      Valby Lokaludvalg afgav høringssvar vedr. busnettet, hvor vigtigheden af en god busbetjening på Vigerslev Allé blev understreget. Vedlagt høringssvaret var de underskrifter, der var indsamlet af gruppen Bevar 1A.
      MVH Dorthe

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *