Høring nyt bynet nyhed

Nye ændringer af Valbys busruter på vej – se vores kommentarer til forslagene

Efter en evaluering af Nyt Bynet ønsker Movia af lave justeringer på linje 18 og linje 26. Vi har kommenteret på de foreslåede ændringer og evalueringen af Nyt Bynet i et høringssvar.

Movia har evalueret Nyt Bynet, der blev implementeret i efteråret 2019 for at tilpasse busnettet til åbningen af Cityringen.

I løbet af af perioden har vi været i løbende dialog med Økonomiforvaltningens Team Mobilitet og Movia om nogle af de udfordringer, Nyt Bynet gav i Valby. Vi har nu indsendt vores høringssvar til Movias evaluering af Nyt Bynet, og de konkrete de ændringer, de foreslår til busbetjeningen i Valby.

Betjening af Sundhedshus Vesterbro genoprettes

Movia foreslår at lægge linje 7A og 26 om, så der kan genoprettes fire stoppesteder på Vesterbrogade, b.la. i nærheden af Sundhedshuset Vesterbro.

Med de nye ruter sikres busbetjening til Vesterbrogade mellem Platanvej og Frederiksberg Allé, og linje 26 får kortere rejsetid til Indre By.

Linje 26 får med forslaget stoppested ved Sundhedshuset på Vesterbrogade, hvilket vi helhjertet kan støtte op om. Med Nyt Bynet mistede Sundhedshuset nemlig al busbetjening.

Linje 26 kobles fra metroen

En negativ konsekvens af omlægningen er dog, at linje 26 bliver koblet af metronettet.

Linje 26 mister med omlægningen stoppestedet ved Frederiksberg Allé Station, og passagerer skal derfor gå ca. 450 meter fra Vesterbrogade til metrostationen, hvis de ønsker at benytte den.

Linje 26 Valby Langgade

Foto: Marck B. Permin

Det centrale Valby bliver dermed endnu dårligere koblet op på metronettet, hvilket går imod hensigten med Nyt Bynet.

Højere frekvens på linje 18 mellem myldretiderne

Evalueringen af Nyt Bynet har vist udfordringer i linje 18’s kapacitet imellem myldretiderne.

Derfor foreslår Movia at øge driften på linje 18 i dagtimerne udenfor myldretiden. Helt konkret foreslår de en forøgelse fra 3 til 5 afgange i timen mellem Valby St. og Emdrup Torv. Det vil også medføre et øget antal afgange mellem Bella Center St. og Valby St. og Ørestad St. og Bella Center St.

Linje 18: Løsningsforslaget løser ikke problemet mellem Valby St. og Sjælør St.

Vi kan varmt støtte forslaget om øget kapacitet og frekvens på linje 18 mod Frederiksberg, da vi deler Movias ønske om en bedre forbindelse til Frederiksberg, og det også giver dele af Valby bedre forbindelse til metronettet.

Det forsøg, der er lavet med et påstigningsstoppested på Lyshøjgårdsvej tæt på Toftegårds Allé, ønsker vi gjort permanent.

Vi kan dog ikke se, at de fremlagte forslag løser kapacitetsproblemet mellem Valby Station og Sjælør Station. Det er især i morgenmyldretiden, at der ikke er plads i busserne, og de fremlagte forslag øger kun kapaciteten udenfor myldretiden.

Der bør findes en særskilt løsning på problemet.

Kommentarer til linje 10 og 11

Vi anerkender, at der med omlægningen af linje 10 og oprettelsen af linje 11 er taget hånd om den utilfredshed, der var efter omlægningen af linje 1A fra Vigerslev Allé til Folehaven.

Betjeningen med linje 10 på Vigerslevvej nord for Vigerslev Allé er dog blevet forringet. En minimal forbedring kunne være, hvis de af linje 11, der vender i Vigerslev, kunne optage passagerer ved stoppestedet Vigerslev/Lykkebovej.

Vi har fået flere henvendelser om, at nogle chauffører beder alle passagerer stige af ved Vigerslev Kirke. Det var vores klare opfattelse, at alle skulle have lov til at køre med til endestationen, hvor der er mulighed for at skifte til linje 1A og 10.

Bedre skifteforhold på Ny Ellebjerg

Vi hilser velkomment, at der i evalueringen er fokus på skifteforholdene på Gl. Køge Landevej til Ny Ellebjerg Station.

Der er i høj grad brug for en løsning, der giver lettere og mere overskuelige forhold her.

Vi ser frem til at blive inddraget når forarbejdet går i gang.

Læs hele vores høringssvar til ændringer i Nyt Bynet her:

Se Movias evaluering af Nyt Bynet i Københavns Kommune her:

Se høringsmaterialet, som vi har svaret på, her:

De foreslåede ændringer behandles i Økonomiudvalget i oktober, og i Borgerrepræsentationen i november.

Vedtages ændringerne forventes de at træde i kraft ultimo juni 2022.

 

9 replies
  1. Anni Asmussen
    Anni Asmussen siger:

    Håber ruten med linje 26 bevares, således at man stadig har stoppested på Valby Langgade og videre ud til Frederiksberg Allé, hvor man kan stå af ved Frederiksberg Ældre Kirkegård.

    Svar
  2. Lene Buerup Andersen
    Lene Buerup Andersen siger:

    Selv om linje 26 ikke stopper ved metroen bliver det opvejet af at der kommer bedre frekvens på linje 28, der stopper på Frederiksberg st. med forbindelse til 3 metrolinjer.

    Svar
  3. Kirsten
    Kirsten siger:

    Det er godt med stoppested ved sundhedshuset — men vi vil savne meget, at kunne tage linie 26 til Frederiksberg Station!!!! Mon ikke der er flere, der har brug for den metroforbindelse? Der må kunne findes en bedre løsning, der tilgodeser begge dele!

    Svar
  4. Eva Reiter
    Eva Reiter siger:

    Bus 11 i erstatter ikke 1As gamle rute!!!
    Ud fra det I skriver, ser det ud som om I har løst det kæmpe problem I skabte med omlægningen af 1A for os (og især os handicappede) der har brug for direkte bus på ruten: Hvidovre Hospital – Vigerslev Allé – Kgs. Nytorv – Bredgade – Østerport – Hellerup, er blevet løst. Men det er det ikke! Vi har ingen hjælp fået. For mange af os, er det blevet for besværligt. Vi kan ikke mere komme med offentlig transport til vore bestemmelses-steder. Slut med at køre bus. Slut med buskort. Vi må blive hjemme.

    Svar
  5. Bryan Hansen
    Bryan Hansen siger:

    Når man nu har valgt at genoprette 7A, så den atter kører ad Vesterbrogade, kan man vel fortsætte med at lade linje 26 betjene Frederiksberg Allé og dermed Metro stationen. Det giver ikke rigtig mening at linje 7A og 26 skal følges ad, på Vesterbrogade.

    Svar
  6. Martin Stendel
    Martin Stendel siger:

    Hej Valby Lokaludvalg,

    først og fremmest tak for jeres arbejde og indsats!

    Jeg vil gerne henvise til endnu et stort problem, som mærkeligt nok ikke bliver omtalt. Nu, da linje 23 er blevet erstattet med linje 10 på Vigerslevvej, er det stort set umuligt at komme til Valby station for mennesker, som bor i den nordvestlige del (nær Vigerslevparken) af den store trekant Folehaven – Gammel Køge Landevej – Vigerslevvej. Selv om man skifter fra linje 10 til 11, kan man kun komme nærheden af Valby station, og det samme gælder linje 1A. Det er faktisk blevet betydeligt værre, specielt for gamle mennesker.

    Det er på ingen måde repræsentativt, men jeg har talt med naboer, som siger, at de nu benytter bilen i stedet for den offentlige trafik. Husk at ikke alle arbejder langs S-toget mod Hovedbanegården. Jeg kan kun spekulere på, hvorfor der er næsten ingen protest mod forværrelsen her fra området. Måske fordi der bor mange mennesker med oprindelse udenfor Danmark, som ikke tør eller ikke ved det…

    Jeg tilføjer, at man nok kan nå Vigerslev Alle station på ringbanen, men eksempelvis for mig, der skal til Ryparken, tager det næsten dobbelt så længe, og ofte er det hurtigere (og mere bekvemt) at tage bilen. Det kan da ikke være meningen.

    Det ville glæde mig, hvis i kan tage dette aspekt med i betragtning,når der er tale om omlægninger af det nye bynet.

    Med venlig hilsen
    Martin Stendel

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *