Folehavebroen Valby åbner nyhed

Nu åbner Folehavebroen

Vi har arbejdet for dette siden 2011, og vi er simpelthen så glade for at kunne fortælle, at fra på fredag den 24. april kan du endelig bruge den nye cykel- og gangbro over Folehaven ved Holbækmotorvejen!

Idéen til broen opstod i 2011, og i 2012 blev der afsat penge på Københavns Kommunes budget. Siden har vi ventet på færdiggørelsen af Ringstedbanen, før broen kunne anlægges.

Nu er den endelig færdig, og klar til brug fra fredag den 24. april om eftermiddagen.

Tryg overgang over en usikker vej

Folehavebroen skal blive en tryg overgang for både cyklister og fodgængere på det udsatte sted ved Holbækmotorvejen, hvor over 50.000 biler dagligt suser forbi.

Broen binder også Vigerslevparken sammen og sikrer en tryg passage mellem Folehaveområdet og resten af Valby.

Den umiddelbare forventning er, at 4000 cyklister og fodgængere vil gøre brug af den nye byport dagligt, og broen bliver samtidig en del af cykelforbindelsen langs med Harrestrup Å.

I forbindelse med broen er der også blevet etableret en dobbeltrettet cykelsti og fodgængersti mellem Vigerslevvej og Sønderkær. De omkringliggende parkarealer vil i løbet af foråret få anlagt græs, og der vil blive plantet 72 træer.

Fakta om Folehavebroen

Den nye bro over Folehaven er 5,5 meter bred og 137 meter lang med et frit spænd over Folehaven på 42 meter, bestående af et 32 meter langt brofag mellem de tilstødende brofag, som i hver side går fem meter ud over understøtningen.

Det store brofag blev løftet på plads i december sidste år, ved en spektakulær operation, der krævede at Holbækmotorvejen var spærret i 13 timer.

Broen har et anlægsbudget på 42 mio. kroner. Københavns Kommune er bygherre, Cowi er ingeniør, Dissing + Weitling er arkitekter, Landskabsarkitekter er Kragh & Berglund. Hovedentreprenør er Bladt Industries.

Ingen officiel indvielse

Inden corona-krisen ramte Danmark var vi i fuld gang med at planlægge en stor indvielse af broen, med marchorkester, broløb, kaffe og pandekager. Men i den nuværende situation er det desværre ikke muligt at afholde en officiel indvielse af broen.

Den officielle indvielse er derfor udskudt til senere på året. I forbindelse med åbningen opfordrer vi alle brugere til at overholde de nuværende retningslinjer om at holde afstand, hvis man går eller cykler på broen.

Broen har været på vej siden 2012

Idéen om en bro over Folehaven ved Holbækmotorvejen så dagens lys da vi skrev bydelsplan i 2011.

Den opstod hos daværende næstformand, nuværende formand for lokaludvalget Michael Fjeldsøe, der så, at de ændrede terrænforhold på Lerknolden som overdækningen af Ringstedbanen medførte, var en oplagt rampe for en cykel- og gang bro, der kunne binde Vigerslevparken sammen.

Den idé greb Københavns Kommune, og i 2012 blev der afsat penge til broen på kommunens budget.

Siden har vi flere gange måttet kæmpe for at holde Folehavebroen på den politiske dagsorden. Så det er en stor glæde, at broen nu er færdigbygget og kan tages i brug.

Vi håber at Valby får stor glæde af den nye, trygge forbindelse.

Vil du have flere nyheder som denne? Skriv dig op til vores nyhedsbrev og få nyt om Valbys udvikling direkte i din indbakke to gange om måneden:

8 replies
  1. Morten Petersen
    Morten Petersen says:

    Så skal der gang i cykler, rulleski og løbesko. Den nye bro betyder, det bliver meget mere attraktivt at nuppe en skøn tur fra Damhusøen til Valbyparken og videre til Amager. Et godt initiativ der forbedre infrastruktur for cyklister gevaldigt 🚲🏃‍♂️🎿🚲😉🌞. Næste step må være at få Vigerslevruten forbundet med Den Grønne Sti/Nørrebroruten, hvilket faktisk ligger i de oprindelige planer fra 90-erne.

    Svar
  2. Poul Brasch
    Poul Brasch says:

    Glæder mig til at tage den i brug. Håber vi får masser af træer og græs på Vigerslev siden overfor tankenm, så området kan blive hyggeligt igen. Poul. (Vigerslev borger)

    Svar
  3. Anita Garbers
    Anita Garbers says:

    En bemærkelsesværdig bro!! Dejligt at vi nu som vandrere får en mere sikker krydsning af motorvejen.
    Jeg glæder mig til at bruge den.

    Svar
  4. Jacob Schrøder
    Jacob Schrøder says:

    Hej. Fantastisk med en ny bro! Hvornår laves den overgang over Sønderkær som er en forlængelse af broens sti? Den fremgår af det projekt billede der står ved byggepladsen.

    Svar
  5. Bente Henriksen
    Bente Henriksen says:

    Jeg synes den nye bro er solid af penge. Hvad er der i vejen med en cykelsti og fodgængerovergang. Det er simpelthen ikke til at holde udmeld al den tryghedsnarkoman. Iøvrigt er der ikke mange cykler der kører ad Vigerslevvej. Og så er det en omvej hvis man skal handle eller med bussen. Tænk hvad man kunne have fået for de penge.

    Svar
  6. Bente Henriksen
    Bente Henriksen says:

    Jeg synes det er spild af penge med den nye bro. Hvad er der i vejen med en cykelsti og fodgængerovergang. Hvorfor skal man konstant høre om tryghed. Lær dog at færdes i trafikken. Iøvrigt kører der ikke mange cykler på Vigerslevvej og jeg kan jo se hvor få der bruger fodgængerbroer andre steder, f.eks ved Retortvej den bro bruges næsten aldrig. Iøvrigt er det en omvej hvis man skal til Folehaven. Tænk hvad vi kunne have fået for de penge denne bro har kostet.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar til Poul Brasch Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *