Bedre cykelforhold på Valby Langgade: Stem på din favorit
Der ligger nu tre færdige forslag til hvordan det kan blive mere trygt og sikkert at cykle på Valby Langgade, uden at det går ud over vores hyggelige handelsgade. Se forslagene og stem på din favorit frem til den 23. september.
Forvaltningen har sammen med rådgivere haft travlt med at justere forslagene ud fra de mange input, de fik fra borgerne og de forretningsdrivende da de holdt åbent hus på Café Sommerfuglen i maj.
Du finder de tre forslag på hjemmesiden kk.dk/valbylanggade, hvor du også frem til 23. september kan stemme på din favorit:
Resultatet af spørgeskemaundersøgelsen indgår i det endelige projektforslag for Valby Langgade, som Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til i februar 2023.
Infostandere tre steder på Valby Langgade
Fra den 2. september kan du også finde forslagene fysisk på infostandere tre steder på Valby Langgade. Her kan du se forslagene og finde link til afstemningen. Du finder infostanderne her:
- Valby Langgade 81 (hjørnet af Annexstræde)
- Valby Langgade 25 (tæt på hjørnet af Gl. Jernbanevej)
- Tingstedet – hjørnet af Valby Langgade og Skolevej
På standerne hænger der fotos af de tre forslag, som er:
Forslag 1: Cykelstier i den nordlige side
Forslaget etablerer cykelstier langs hele den nordlige side, da det er her, cyklister kører ned ad bakke og dermed kører hurtigere. I Landsbyen suppleres med cykelsti i vejens sydlige side. Al parkering langs de nye cykelstier fjernes, så uheld mellem parkerede biler og cyklister undgås.
Det sker der:
- Der kommer ca. 640 meter ny cykelsti
- Tre træer fældes og tre træer plantes
- 34 p-pladser nedlægges og 20 p-pladser bevares
- To busstop flyttes, et busstop nedlægges og tre busstop bevares
Se forslaget på kort her:
Forslag 2: Cykelstier i begge sider, undtagen ved Landsbyen
Forslaget etablerer nye cykelstier i begge sider af gaden. Al parkering langs de nye cykelstier fjernes, så uheld mellem parkerede biler og cyklister undgås. For at bevare den unikke landsbykarakter bliver Landsbyen ikke ændret.
Det sker der:
- Der kommer ca. 710 meter ny cykelsti
- Tre træer fældes, tre træer plantes
- 43 p-pladser nedlægges og 11 p-pladser bevares
- To busstop nedlægges og fire busstop bevares
Se forslaget på kort her:
Forslag 3: Landsbygade og cykelstier i begge sider
Forslaget etablerer cykelsti i begge sider øst for Toftegårds Allé. På resten af strækningen laves udvalgte fartdæmpende tiltag. Vest for Toftegårds Allé deler bilister og cyklister vejen, hvor biltrafikken tager hensyn til cyklisterne.
Med bredere fortove gives der mere plads til ophold, cykelparkering og handelsliv. Dette kalder vi en landsbygade.
Det sker der:
- Der kommer ca. 420 meter ny cykelsti og ca. 283 meter ny Landsbygade
- Tre træer fældes og tre træer plantes
- 42 p-pladser nedlægges og 12 p-pladser bevares
- To busstop flyttes, to busstop nedlægges og to busstop bevares
Se forslaget på kort her:
Stem på forslagene senest 23. september
Find de færdige forslag på hjemmesiden kk.dk/valbylanggade, hvor du også kan pege på din favorit i et spørgeskema:
Fristen for at deltage er den 23. september.
Siden cykelstier på Valby Langgade blev vedtaget med Budget ’20 har vi insisteret på, at der skulle være tid til en grundig borgerinddragelse, da Valby Langgade er en vigtig strøggade i Valby.
Vi glæder os over de nye, gennemarbejdede forslag og opfordrer alle til at give deres mening til kende!
Læs mere om processen med cykelstier på Valby Langgade her:
Jeg håber ældrerådet protesteret alvorligt mod at fjerne busstoppesteder ved Tingstedet, så ældre og andre gangbesværede de m. Fl. får kraftigt forringet adgangsveje til stationen og Spinderiet
Alle 3 forslag er no go. Jeg er selv cyklist, men også billist og indimellem dårligt gående. At fjerne stoppesteder er urimeligt for alle de der er dårligt gående eller afhængig af kollektiv trafik. At fjerne parkeringspladser hvor der i forvejen er for få er ikke i orden for erhvervsdrivende og beboere. Cyklister skal ikke have al magten i byen. Man kan sagtens lave cykelstier uden at ændre noget. Cyklister må lære at se sig for, så kommer de ikke i karambolage med parkerede biler.
Kan ikke bruge nogle af forslagene , grundet afskaffelse af de få P-pladser vi har tilbage .
Vi bor i Smedestræde og er stærkt afhængige af vores bil .
Det er en ommer ….
I deres iver at forbedre forholdene for cyklister har dem der har udarbejdet forslag 1 og 3 totalt glemt den svageste gruppe af trafikanter, nemlig de gående, ofte ældre og gangbesværede, som benytter busser. Ved at nedlægge busstoppestederne, især ved Søndre Fasanvej og Valby Langgade, hvor man kan komme videre med henholdsvis bus 26, 4A og 18. Skal man benytte disse busser tvinges buspassagererne at skulle gå langt længere, når de skal skifte bus. Det kan da ikke være meningen!!
Derfor er forslag 2 det eneste som ikke kommer til at ramme denne svage gruppe urimeligt hårdt. Men under alle omstændigheder bevar alle busstoppesteder!!
Det er virkelig dejligt, at cykelforholdene på Valby Langgade nu forbedres, hvilket vi bidrage til, at flere tager cyklen på arbejde. Hvis vi ønsker en grøn by skal forhold for cykler være gode. Som er det i dag er det for farligt at lade børnene cykle på Valby Langgade. Jeg håber, at trafikken med bil i det hele taget kan reduceres væsentligt på Valby Langgade, der ikke skal være en hovedindfaldsvej (med bil) til København. Godt arbejde. Jeg stemmer selv på forslag 1, der betyder, at der kommer cykelsti på de farligste passager.